1. Een half uur wandelen per dag vermindert al de kans op hart- en vaatziekten en ouderdomsziektes. Regelmatig wandelen is dus ontzettend goed voor het lichaam.
2. Wandelen met een groep is erg gezellig. U kunt zelf bepalen hoe vaak en waar u pauze neemt. Geen zorgen of u het tempo kunt bijhouden. Vaak ontvangen de wandelaars bij georganiseerde wandeltochten aan het einde een medaille of stempel.
3. Stoppen met roken? Ga wandelen! Door lichaamsbeweging wordt er in het lichaam het stofje dopamine aangemaakt. Dit stofje zorgt voor bijna hetzelfde effect als de nicotinepleister. Het vermindert namelijk de afhankelijkheid van nicotine. Ook werkt dopamine goed tegen depressie en pijn. Het maakt uw hoofd echt leeg!
4. Bent u een tijd niet actief geweest? Wandelen is een goede manier om uw conditie weer op te bouwen en zorgt voor een beter uithoudingsvermorgen.
5. Het wandelen door ruigere gebieden versterkt de spieren en botten in het lichaam. Het is vooral goed voor uw rug en benen.



6. Wandelen is ook goed voor het geheugen. Bij mensen die dementeren is zelfs gebleken dat ze door regelmatig te wandelen, langer op zichzelf kunnen blijven wonen.
7. Natuurlijk is het verstandig om voor aanvang van je wandeltocht je nieuwe schoenen een paar keer te gebruiken, maar ze moeten bij het passen al meteen goed aanvoelen. Knellen je schoenen bij het passen? Dat wordt echt niet beter door ze in te lopen, vaak wordt het juist alleen maar erger!
8. Vergeet je sokken niet! Een goede wandelsok bevat geen katoen, is naadloos, heeft een linker- en rechterpasvorm en een verdikt voetbed. Zo blijven je voeten droog en worden blaren voorkomen.
9. Voor alle wandelproblemen hebben we een oplossing. Begin altijd met goede wandelsokken, maar denk ook aan speciale zooltjes (voor een goede ondersteuning van je voeten) of handige hulpjes voor onderweg, zoals blarenpleisters en anti-blarensticks.
10. De juiste wandelschoen gevonden? Denk ook aan je kleding, want een goede wandeloutfit wandelt nóg prettiger!