Hiken is over het algemeen een sport die bijna iedereen wel kan. Het is een sport die gedaan wordt door zowel jong als oud. Hiken is niet een competitieve sport, maar een sport waarbij je door een prachtig stuk ongerepte natuur loopt en als doel hebt van het ene punt naar het andere te komen. Sommige hikers doen er zelfs meerdere dagen over om hun doel te bereiken. Ondanks dat hiken niet klinkt als een erg gevaarlijke sport, kan er toch van alles mis gaan. Vandaar dat wij in dit artikel een aantal tips aan je meegeven zodat jij goed voorbereid start.

Stippel voor af de route uit
Dit klinkt misschien als vanzelfsprekend, maar het zal je verbazen hoeveel mensen starten zonder een route uitgestippeld te hebben. Zij denken dat ze met hun richtinggevoel en af en toe op de kaart kijken het wel redden. Dit is een grote afrader. Er is niets zo erg om te verdwalen in een gebied waar geen mensen zijn die je om hulp kunt vragen. Organiseer de trip tot in de puntjes, en zo ook de route.

Koop wandelschoenen die perfect passen
Als je uren lang moet wandelen op schoenen die te klein of te groot zijn ga je helemaal kapot. Naast dat het niet lekker loopt zal je ook last van blaren krijgen. Zoek dus intensief naar de juiste schoenen die goed passen bij jouw voeten. Laat je ook goed informeren door gespecialiseerde mensen of dit de juiste schoenen zijn voor jouw trip.

Wees fit
Hiken lijkt misschien niet echt een erg intensieve sport, toch ben je uren, soms dagen, aan het wandelen door stukken natuur. Dit kan je niet zonder enige training volhouden. Zorg dus dat je een aantal maanden vooraf begint met regelmatig stukken lange stukken lopen. Daarnaast is het slim om een eiwitshake te drinken als je een stuk gaat wandelen, hierdoor herstellen je spieren sneller en beter.